Bodywork voor Paarden


Scala aan Rek- en Strekoefeningen

HIerbij heb ik een aantal handige rek-en strekoefeningen (mobilisatieoefeningen/bodywork) met praktische uitleg voor je verzameld zodat je deze eventueel zelf ook op je paard kunt toepassen en onderdeel kunt maken van je trainingprogramma.

Rek-en strekoefeningen zorgen voor:

  • verminderen van spierspanning
  • vergroten van bewegingsrange
  • verbeteren van de balans
  • verbeteren van de doorbloeding
  • bereidt het lichaam voor op beweging/risico op blessures verminderen
  • variatie in de training
  • bewustwording gebruik lichaam voor het paard
  • ontspanning

Het kan nooit training of een bezoek van de dierenarts of fysio/osteo vervangen.
Gebruik deze oefeningen niet als de spieren van je paard koud zijn (dus na een tijd op stal bijv.)

Voor meer randvoorwaarden over het gebruik van rek-en strekoefeningen, verwijs ik je graag naar dit artikel.

1

1.Stretch naar voren om het paard lang te maken in nek en ruggengraat en ruimte tussen de wervels te vragen. Ga met je hand met daarin een stukje wortel voor het paard staan, breng je hand naar beneden en haal je hand vervolgens naar je toe. Probeer er voor te zorgen dat het paard stil kan blijven staan en dus niet vooruit loopt. Ook een goede balansoefening dus.

2

2. Stretch neus tegen borst. Zorgt voor buiging in het ‘poll gebied’, net achter de oren en de manenkam en versterkt de nekspieren.
Uitvoering: zet het paard stil, ga naast het paard staan en ga met je hand met daarin een stukje wortel naar de borst van het paard.

3

3. Kin tussen voorknie. Zorgt voor meer flexibiliteit vanaf de aanzet van de nek tot de manenkam en bovenkant schouders en versterkt de nek-, buikspieren en rugspieren.
Uitvoering: zet het paard stil, buig naast het paard door je knieën en ga met je hand met daarin een stukje wortel tussen de benen van het paard, ter hoogte van de voorknie, zie foto.

4

4. Kin tussen voorbenen. Versterkt en stretched het gebied van de borstkas onder het zadel en versterkt de nek-, buik-, en rugspieren.
Uitvoering: zet het paard stil, buig naast het paard door je knieën en ga met je hand met daarin een stukje wortel tussen de benen van het paard, ter hoogte van de voorknie en vervolgens vraag je het paard nog verder te stretchen door de wortel richting de achterbenen van het paard te bewegen.

5

5. Kin tot buik. Creëert zijwaartse flexibiliteit voor de nek en versterkt de nekspieren. Uitvoering: zie plaatje. Door het paard om je heen te laten buigen moet het beter reiken en kan het niet ‘sjoemelen’ op bepaalde plaatsen in de nek.

6

6. Kin naar flank. Een grotere stretch verbeterd de flexibiliteit van de basis van de nek en de nek, inclusief de buitenste schouder en versterkt de nek-, buik- en rugspieren. Uitvoering: zie plaatje.

7

7. Kin naar achterbeen. Zorgt voor verbeterde zijwaartse flexibiliteit voor de gehele borstkas en versterkt de nek-, buik-, rug- en bekken stabiliserende spieren. Uitvoering: zie plaatje.

8

8. Bekken kantelen en buik-en rugspieren aanspannen. Ga achter het paard staan (deze oefening kan lastig zijn voor je paard, let dus op zijn reactie en je eigen veiligheid). Zet je linkerhand naast de staartaanzet aan de linkerkant en je andere hand aan de rechterkant naast de staartaanzet (bovenkant van de staart) Duw nu met je duimen en draai cirkeltjes waarbij je in feite het paard vanaf die plek naar beneden probeert te duwen, dus denk daarbij dat de staart de grond in gaat. Houd dit een paar seconden zo vast.

Uiteraard zijn er nog veel meer oefeningen te doen, maar de stretches hierboven zijn voornamelijk oefeningen die vanuit het paard zelf komen. De zogenoemde ‘actieve’ stretches. De ‘passieve’ stretches zijn lastiger omdat je dan zelf bijvoorbeeld aan een voor- of achterbeen gaat trekken en het is raadzaam om er dan meer kennis van te hebben, wil je de oefeningen correct kunnen uitvoeren.