Gymnastiseren


Grondwerk Gymnastiseren en Rechtrichten van het paard


Gymnastiek heeft als doel het lichaam te bewegen. Op een zodanige manier dat het zorgt voor een sterk, soepel en gezond lijf, maar ook een gemotiveerde geest!

Noa mijn 23 jarige ruin in een korte compilatie van de gymnastiserende oefeningen vanuit de voorpositie


Voor het paard is een fit lichaam heel belangrijk, zeker als we ook op het paard willen rijden.

Een paard is door de natuur niet gemaakt om op te rijden. Het is ook niet geboren met een perfect symmetrisch lichaam. Ieder paard heeft net als ieder mens, scheefheden. Hierin is ieder paard uniek. De linker-en rechterkant van het lichaam kunnen anders gevormd en anders gespierd zijn. Dit kan leiden tot ‘scheefheid’ en tot ‘zwakke plekken’, maar vooral tot onbalans en compensatie met eventuele blessures tot gevolg.


Fundament leggen

Rekening houden met de biomechanica van het paard is dus erg belangrijk. Daarnaast dien je een goed Basiscommunicatie te hebben met je paard voordat je start met de gymnastiserende oefeningen. Dit is als het ware het fundament van waar je verder gaat opbouwen.



Gymnastiek Basis

In deze fase wordt gewerkt aan het in balans brengen van het paard door middel van lengtebuiging, voorwaarts-neerwaarts en een ondertredend achterbeen. Hiervoor worden diverse oefeningen gebruikt welke vanuit verschillende posities in eerste instantie vanaf de grond in kunnen worden uitgevoerd.

Het paard leert de werking van de kaptoom begrijpen, in balans te kunnen stilstaan en naar beide zijdes gelijk te kunnen inbuigen. Daardoor wordt het in beweging ook gemakkelijker om balans te houden over alle vier de benen en de achterbenen te laten ondertreden onder het zwaartepunt van het lichaam. Daar, waar ook de ruiter op de rug van het paard zit.


Longeren

Zodra het paard in balans kan bewegen op korte afstand, kan de afstand langzaam wat vergroot worden.

Voor mij is het doel van longeren: In alle gangen, het paard zowel links- als rechtsom gymnastiseren.

Het longeren zal het paard leren om beter zijn buik-en rugspieren te gebruiken en rechtgericht op een volte te kunnen bewegen. Tijdens het longeren wordt er gelet op de beweging van het paard in alle gangen. De bespiering, regelmaat, takt en fitheid kan bekeken worden, maar ook de alertheid van het paard op de hulpen.

Wil jij dit ook leren?
Bekijk de lesmogelijkheden


Gymnastiek 
Gevorderd I

Het paard leert aan de hand, gelijkmatig te buigen naar beide zijdes en zo de buigzaamheid van beide achterbenen te vergroten alsook de schoudervrijheid van beide voorbenen. Vanaf deze fase wordt het voor het paard mogelijk het zwaartepunt terug te brengen van de fragiele voorhand af naar de sterkere achterhand.

Schouder
binnenwaarts 

Het paard leert het binnenachterbeen meer te belasten en dit dragend in te zetten en krijgt hierdoor mee schoudervrijheid in het buitenvoorbeen. Daarnaast leert het paard het zwaartepunt terug te brengen naar de achterhand.


Travers

Het paard leert het buitenachterbeen meer te belasten en dit dragend in te zetten en krijgt hierdoor meer schoudervrijheid in het binnenvoorbeen. Daarnaast zorgt de oefening ook voor het terug brengen van het zwaartepunt naar de achterhand.


Gymnastiek 
Gevorderd II

Wanneer het voorgaande allemaal onder de knie is, is het paard al een stuk soepeler en beter in balans. Het is dan tijd om weer een stap verder te gaan. Het paard leert fijner op de hulpen te reageren omdat er geen wand meer is waar het paard steun aan kan zoeken en de achterhand nog meer te buigen en te belasten.

Renvers

Hetzelfde doel als bij Travers, echter is gespiegeld. Het paard moet beter aan de hulpen zijn (geen aanleuning meer van de wand). Draagt ook bij aan verdere verzameling en aanleren van Schouderbinnenwaarts en Travers op de volte.


Appuyement

Beide achterbenen van het paard dragend in leren zetten. Hierdoor wordt er gelijktijdig gewerkt aan het buigzaam maken van beiden achterbenen.


Werk
pirouette

Een kleine volte in Travers. Doordat de achterbenen een kleinere cirkel draaien dan de voorbenen moet het paard beide achterbenen vermeerderd buigen en kan het paard zich oprichten aan de voorkant.



Uiteraard kun je deze gymnastiserende oefeningen ook rijdend aanleren, maar het verdiend de voorkeur om in ieder geval eerst vanaf de grond het paard op te leiden tot en met Stap 2, Gymnastiek Basis.


Resultaat…. een paard met betere en meer 
symmetrische 
bespiering!!


Wanneer met succes de voorgaande fases zijn doorgelopen, is er al een hele grote stap gezet in de ontwikkeling van het paard, maar ook in die van jezelf!

Je zal merken dat je paard dan een flinke verandering heeft doorgemaakt. Wanneer je foto’s maakt gedurende de opleidingstappen, zal daarop te zien zijn hoe de spieren van je paard zich ontwikkelen. Maar naast het fysieke stuk, zal ook de relatie met je paard groeien door de intensieve samenwerking en je paard als het ware meer in balans komen in zijn reacties en doen en laten.

Wil jij dit ook leren?