Handige rek- en strek oefening voor je paard DEEL II

In het vorige artikel heb ik aandacht besteed aan de oefening ‘Snoepjestest XL’ zodat je kunt checken of je paard los is in zijn lijf en hem los kan houden. In deze tip aandacht voor nog een goede oefening ‘de buiklift’. 


Buiklift

Deze oefening is ook bedoeld om te bekijken of het paard de buikspieren goed kan aanspannen, de ribben omhoog kan brengen en of daarmee de rug soepel omhoog komt. Wanneer je paard dit zonder jouw gewicht al niet kan uitvoeren, zal het ook nooit lukken dit met jouw gewicht uit te voeren. Het aanspannen en ontspannen van de buik dient het paard een aantal keren achter elkaar te doen en tussentijds dient het paard de aanspanning even vol te houden, anders is er te weinig effect.


Hoe pak je dat aan?

De uitvoering van de oefening kun je zien in dit filmpje (vanaf 3.50 min):

Daarnaast zie je in dit filmpje ook de uitvoering van de Snoepjestest XL’ en nog een paar andere handige rek- en strekoefeningen.


Uitgeschreven instructie van de buiklift:
  • !Doe deze oefening nooit met een paard wat nog niet opgewarmd is en dus bijvoorbeeld net van stal komt.
  • Zet je paard bij voorkeur op een harde ondergrond met halster om en halstertouw eraan (bijvoorbeeld voor de stal aangebonden).
  • Ga naast het paard bij de buik staan. Gebruik de vingers van allebei je handen. Met je vingers ga je onder de buik (in het midden) eerst even zachtjes over de huid om te zien hoe je paard hierop reageert. Je handen beweeg je van je af en naar je toe.  Reageert je paard hier goed op en zijn er geen sporen van verzet in de vorm van een zwiepende staart, oren in de nek etc., dan kun je verder gaan.
  • Doe hetzelfde als hiervoor met je vingers, maar nu met langzaam meer druk in je vingers en beweeg je handen sneller totdat je merkt dat je paard zijn buik optrekt, dit kun je goed zien aan de rug die omhoog komt.
    Vervolgens houdt je nu met wat druk met één hand met je vingers de buik als het ware even omhoog zodat het paard blijft aanspannen en tel je daarbij tot 10 voordat je loslaat. Daarna herhaal je de handelingen in ieder geval 5 keer.
Tips:
  • Laat je paard zich niet zachtjes aanraken onder zijn buik, werk hier dan eerst aan. Wrijf hogerop ontspannen en zachtjes over zijn buik en kijk wat de reactie is. Ga desnoods terug naar de schoft tot je een plek vindt waar je paard zich wel laat aanraken. Bouw het vanuit die plek langzaam op. Ga bijvoorbeeld eerst met één hand vanuit de schoft over de buik. Zodra je paard reactie geeft, ga je wat terug richting de schoft. Na een tijdje zal je paard de aanraking beter accepteren.
  • Gaat de oefening moeizaam bouw het dan langzaam op en vraag in het begin bijvoorbeeld 1 keer de buiklift en beloon het paard
  • Bouw het langzaam op tot je de oefening volledig kunt doen, dus met 5x vragen en vasthouden
  • Blijf je afwijkende reacties van je paard krijgen, dan kun je natuurlijk altijd nog even het advies van een osteopaat inwinnen

Maak ‘Yoga’ oefeningen onderdeel van je trainingschema en je zal merken dat je paard nog soepeler wordt en je eventuele blessures of stijfheden (welke je paard ook op kan lopen in de wei) snel kunt opsporen.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *