Gymnastiek Oefening 7


Schouder-
binnenwaarts

Voordat je begint met deze oefening is het belangrijk dat de basiscommunicatie met je paard goed is, zodat jij het paard begrijpt en het paard jou (zie Basis Grondwerkoefeningen en de Online Cursus Basiscommunicatie). Daarnaast dien je de Online Cursus Gymnastiseren Basis te hebben doorgenomen en dienen jij en je paard de oefeningen uit deze cursus voor ongeveer 75% te beheersen.

Is dat niet het geval, dan is het niet fair ten opzichte van je paard om meer te verlangen terwijl de basis er nog niet echt in zit. Ook mis je dan de essentie van het gymnastiseren.

Maar als je dit leest heb je het waarschijnlijk al goed voor elkaar en heb je ook al gemerkt dat hiermee je paard soepeler is geworden en beter aan de hulpen is. Aan de hand, kan je paard inmiddels het aannemen van de lengtebuiging en het voorwaarts neerwaarts laten zakken van het hoofd in stilstand, in stap en is in staat om daarnaast een volte te lopen met wat lengtebuiging en het binnenachterbeen ook al wat meer onder het zwaartepunt te brengen. Ook is je paard in staat dit uit te voeren op iets meer afstand, vanuit de longeerpositie.

Gefeliciteerd! Wees trots op jezelf en je paard!!

Je hebt volgehouden ook al was het af en toe lastig.
Ik weet het dat het lastig is… ik ben ook vaak genoeg tegen dezelfde muur aan gelopen 🙂


Doel van de oefening

Schouderbinnenwaarts is een hele goede gymnastiekoefening voor het paard en de eerste ‘sleutel’ om natuurlijk te ‘verzamelen’. Het wordt van oudsher ook wel de ‘aspirine‘ van de dressuur genoemd omdat het ook veel problemen kan oplossen (mits correct uitgevoerd). De oefening dateert al van de 17e eeuw en werd in eerste instantie alleen op de cirkel uitgevoerd en later door François Robichon de la Guérinière op de rechte lijn geïntroduceerd.

Schouderbinnenwaarts van bovenaf

  • Schouderbinnenwaarts zorgt ervoor dat de achterbenen gelijkmatig leren om de achterhand te dragen en vooruit te stuwen.
  • De schouders van het paard kunnen vrijer bewegen. Dit komt omdat het paard in deze oefening het binnenachterbeen meer onder het zwaartepunt leert zetten, waardoor dit binnenachterbeen meer gewicht opneemt en dus beter draagt en het gewicht van de voorhand wat over kan nemen. Door dit effect worden de schouders meer gelift en is met name het buitenvoorbeen meer ontlast en kan dit vrijer bewegen.
  • Ieder paard heeft verschil in het gebruik van zijn benen. Het ene achterbeen is stijver dan het andere en het ene voorbeen wordt meer belast dan het andere (zie Online Cursus Gymnastiseren Basis/module Natuurlijke scheefheden). Schouderbinnenwaarts zorgt ervoor dat het paard soepeler wordt in het gebruik van het stijve achterbeen en ook het meest belaste voorbeen, meer schoudervrijheid krijgt en minder belast wordt.

Filmpje Schouder-
binnenwaarts

Hieronder zie je mij met Noa de oefening uitvoeren vanuit de voor-positie. De oefening is lastig voor hem, maar wel heel goed voor zijn lijf.


Uitvoering 

Bron: Klassiekpaardrijden.nl

○ Start vanuit de Voorpositie in stilstand vanuit Oefening 2 het hoofd naar onder vragen, Oefening 3 Stelling en buiging, Oefening 4 De Volte en vervolgens Oefening 5 Rechtuit met buiging en dit breid 
je uit naar schouderbinnenwaarts. 

○ Voordat je het paard iets vraagt, moet je zelf eerst een goed plaatje in je hoofd hebben van hoe oefening eruit ziet en hoe je deze wil gaan uitvoeren. Als het voor jou duidelijk is, dan kun je het ook beter overbrengen op je paard.

○ (Bevestig de longe of teugel op de middelste ring van de kaptoom). Loop met het paard een correcte volte en zorg ervoor dat je uit komt op de tweede hoefslag. De tweede hoefslag is nodig omdat je nu wat meer ruimte weg van de wand nodig hebt zodat je paard zijn schouders beter kan draaien en niet tegen de wand komt. Ook kan de wand er voor zorgen dat het paard daaraan steun zoekt en niet meer tussen onze hulpen loopt. Blijf zelf in de juiste voorpositie lopen, dus iets meer schuin links of rechts voor het paard

○ Vanuit de volte ga je nu met het ‘voltegevoel’ een paar passen rechtuit (rechtdoor). Als het ware dus alsof je een volte wil gaan maken maar dan op een rechte lijn. Let goed op dat je je eigen binnenschouder wat opent terwijl je toch in een rechte lijn achteruit blijft lopen en houd de longe of teugel vlak onder de middelste ring vast. Probeer de stelling en buiging (niet teveel) die het paard had vanuit de volte te houden en zodra het paard dit vasthoudt en nageeft, geef jij ook na en zoekt het paard jouw hand in voorwaarts neerwaartse tendens.

○ Let erop dat de buiging van de hals niet teveel is. Deze moet vaak minder zijn dan je denkt en in verhouding met de rest van het lichaam blijven. Werk nooit terug met de teugel maar houd de nek zo lang mogelijk en de neus naar voren.

○ Wanneer je paard licht in de hand blijft aanvoelen en de stelling en buiging kan behouden bij het bovenstaande, kun je de buitenschouder van het paard wat meer naar je toe vragen door het paard ruimte te geven en je lijf wat te draaien. Om je daarbij te helpen kun je je navel richten op de borst van je paard. Dit zorgt er namelijk automatisch voor dat je de rest van je lijf in de juiste positie brengt. Eventueel kun je de zweep nog inzetten voor de buitenschouder zoals in de oefening Volte verkleinen.

○ Je plaatst hierdoor allebei de schouders wat naar binnen en de achterhand wat naar buiten. Hierdoor komt de buitenschouder voor de bewegingsrichting van het binnenachterbeen en moet het paard met dit achterbeen meer gewicht gaan dragen.
Zie de afbeelding in het volgende blok.

○ De hulpen blijf je herhalen en zodra het paard goed reageert en in de vorm blijft, al is het dus maar twee stappen dan beloon je het paard en stop je (op de hoefslag) met de hulpen. Valt het paard uit de vorm dan geef je weer de gewenste hulp of je maakt een volte en begint vandaar uit weer opnieuw.

○ Met de zweep kun je eventueel het paard vragen wat meer met het achterbeen onder te treden (naar voren te bewegen) onder het zwaartepunt.

○ Gebruik de halve ophoudingen om de balans te bewaken en let er op dat je het paard ook eigen verantwoordelijkheid geeft en dat je geen hulpen geeft als het niet hoeft. Vooral veel loslaten dus.

○ Wissel links- en rechtsom genoeg om en doe de oefening vooral in het begin niet te lang want dit kan spierpijn veroorzaken.

○ Beloon het paard bij iedere goede poging! De schouderbinnenwaarts is een lastige oefening en het duurt vaak jaren om deze verder te perfectioneren.

Het bovenstaande is slechts één korte beschrijving om het paard dit aan te leren. Is het beter bevestigd dan kunnen we nog meer gebruik maken van de lichaam- en zweephulpen. Daarnaast is ieder paard anders en kan andere hulpen nodig hebben, de kunst is om altijd goed te blijven kijken naar wat ieder individueel paard nodig heeft.


Aandachtspunten

! Of je paard nu op 3 sporen of op 4 sporen loopt is eigenlijk niet zo belangrijk. Het belangrijkste is dat je paard goed in balans kan bewegen en met het binnenachterbeen onder het zwaartepunt kan stappen.

! Zorg ervoor dat je de schouders wat naar binnen vraagt en niet alleen het hoofd en de hals. Het paard ‘breekt’ dan als het ware af in de hals.

! De ene zijde zal uiteraard gemakkelijker gaan als de andere. Blijf niet hangen in gemakkelijk, maar oefen de moeilijkere zijde wat extra, maar niet langer. Liever juist korter en stop op het 
hoogtepunt.


Kennistestje theorie Gymnastiek Oefening 7

Waarom is het goed dat je paard de oefening Schouderbinnenwaarts kan uitvoeren? (Meerdere antwoorden zijn goed)
Welke bewering is niet waar?
Wat gebeurd er in het lichaam van het paard als je voelt dat je paard zwaar wordt in de hand en gaat drukken?


Filmpje Schouder-binnenwaarts

Hieronder zie je mij de oefening uitvoeren vanuit de werk aan de hand-positie en met een ander paard. Voor dit paard is de oefening een stuk gemakkelijker en dat zie je o.a. terug in de vloeiende bewegingen.

Tip: laat jezelf regelmatig filmen zodat je jezelf bezig kunt zien. Dit kan heel verhelderend werken. Ook kun je zo goed de vooruitgang in de gaten houden.


Wat als… hulp bij 
uitdagingen

-Wat als het paard zwaar wordt in je hand en gaat drukken?

Wat je in je hand voelt zijn de bewegingen van de achterbenen. Gewicht in je hand betekent dat je paard niet draagt maar vooral stuwt en zich dus afzet vanuit zijn achterbenen. Belangrijk is dat je je het doel inbeeldt tijdens de oefening, namelijk dat het paard gewicht opneemt met zijn binnenachterbeen. Gebruik halve ophoudingen om je paard meer te vragen gewicht op te nemen, probeer je paard iets rechter te maken en als dat niet helpt, dan geef je een hele ophouding waardoor je paard stilstaat en vraag je vandaar uit een pas totdat je voelt dat het paard niet meer zo drukt en dan kun je over naar twee passen en meer.

-Wat als je paard te kort wordt in 
de hals en met de neus achter de loodlijn gaat lopen?

Het paard verliest de balans of je geeft teveel ophoudingen en je geeft ze te constant. Dus je houdt teveel vast zonder het paard op eigen benen te laten lopen. Ga even een stap terug naar de oefening Rechtuit met buiging en probeer langzaam deze als het ware te overdrijven waardoor je de buiging wat vergroot en uiteindelijk weer uit komt bij Schouderbinnenwaarts.

-Wat als je paard richting de hoefslag gaat?

Als het goed is ben je op de 2e hoefslag begonnen. Wanneer je paard richting de wand neigt, weet je dat het over de buitenschouder weg loopt
en dus de balans verliest.

Let op je eigen lichaamstaal, heb je zelf je schouders voldoende gedraaid en loop je niet per ongeluk zelf richting de wand? Ligt het niet aan jezelf, probeer dan met je zweep onder de hals door, de buitenschouder te begrenzen, lukt dat niet, wend dan af en draai opnieuw een volte en begin opnieuw.


Succes met deze oefening!

Overzicht Cursus