Oefening 1B- Achterwaarts



Voorwaarden

Voordat je begint met deze oefening is het belangrijk dat de Basiscommunicatie met je paard goed is, zodat jij het paard begrijpt en het paard jou (zie de Online Cursus Basiscommunicatie)
Ook is het handig als je paard de vorige oefening, Oefening 1 In balans leiden ook kan zodat je goede controle hebt en je paard gewend is om rustig naast je te lopen.



Doel van de oefening


Gymnastiserende werking
De oefening achterwaarts is van grote waarde bij het gymnastiseren. Het zorgt er namelijk voor dat met een juiste uitvoering, het paard:

– Zijn rug opbolt en buikspieren aanspant
– Het bekken kantelt
– SI-gewrichten soepel houdt
– Meer gewicht op de achterhand kan opnemen doordat de spieren van de achterbenen getraind worden.

Het bekken is blauw omcirkeld


Paarden met veel stuwkracht leren om de achterbenen al meer dragend te gebruiken. Een waardevolle oefening dus voor het lichaam, maar dat niet alleen…


Mentale werking
Naast een gymnastiserende werking heeft de oefening ook een mentale werking. Doordat het paard naar achteren beweegt moet het nadenken over waar het de benen plaatst. Anders dan bij het voorwaarts bewegen, want dat gebeurt instinctief omdat het paard een vluchtdier is.

Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat het paard op jouw aanwijzing naar achteren gaat en dus letterlijk uit jouw ruimte beweegt. Dit is erg handig in stress of schriksituaties en creëert dus ook een stuk veiligheid. Zeker als je de hierop volgende gymnastiek oefeningen met je paard gaat doen en daarbij veel voor je paard loopt.



Laten we de oefening in de praktijk gaan bekijken. Klik hieronder onder de blauwe balk op ‘Aan de slag met de oefening’