Oefening 9 – Renvers



Voorwaarden

Voordat je begint met deze oefening is het handig als je paard de voorgaande oefeningen uit deze cursus, 7 Schouderbinnenwaarts en 8 Travers ook kan en los van de wand, dus niet op de hoefslag maar bijvoorbeeld op de 2e hoefslag. Als dit bevestigd is voor ongeveer 75%, kun je dus verder met deze oefening.



Doel van de oefening

Vanuit de vorige oefeningen Schouderbinnenwaarts en Travers, waarbij het paard geleerd heeft om meer gewicht op te nemen met zijn binnen- en buitenachterbeen en meer schoudervrijheid te ontwikkelen voor zijn buiten- en binnenvoorbeen, leren we met deze oefening het paard nog meer in balans en op eigen benen lopen.

Dit vertaald zich uiteindelijk in een beter uitgevoerde Travers en Schouderbinnenwaarts. De oefening wordt Renvers genoemd, maar is niet anders dan de Travers. Het is het spiegelbeeld ervan wanneer langs de wand uitgevoerd en dat is ook meteen het lastige, niet voor het paard, maar voor de mens want die moet ‘omdenken’ in de zin van binnenzijde en buitenzijde.

Renvers heeft feitelijk dezelfde gymnastiserende werking/voordelen voor het lichaam als de Travers.

Renvers van bovenaf gezien


Waar zorgt de oefening voor:

– Het zorgt ervoor dat de achterbenen gelijkmatig leren om de achterhand te dragen en vooruit te stuwen. Doordat de achterbenen meer gewicht moeten gaan dragen worden de spieren sterker, net als bij gewichtheffen.

– De schouders van het paard kunnen vrijer bewegen. Dit komt omdat het paard in deze oefening het buitenachterbeen meer onder het zwaartepunt leert zetten, waardoor dit buitenachterbeen meer gewicht opneemt en dus beter draagt. Door dit effect worden de schouders meer gelift en is met name het binnenvoorbeen meer ontlast en kan dit vrijer bewegen.

– Doordat beter zichtbaar is (doordat er geen wand of begrenzing is) wanneer het paard de balans verliest en bijvoorbeeld over de buitenschouder weg loopt, is deze oefening de sleutel tot nog meer schoudervrijheid en bewegingsvrijheid in het bekken en de heupen. Het paard leert beter tussen de hulpen te bewegen door het ontbreken van verdere begrenzing zoals een wand.

-Het paard gaat door de verzamelende werking automatisch meer het gewicht verplaatsen naar de achterhand.

-Ieder paard heeft verschil in het gebruik van zijn benen. Het ene achterbeen is stijver dan het andere en het ene voorbeen wordt meer belast dan het andere. Renvers zorgt ervoor dat het paard soepeler wordt in het gebruik van het stijve achterbeen en ook het meest belaste voorbeen, meer schoudervrijheid krijgt en minder belast wordt.



Laten we de oefening in de praktijk gaan bekijken. Klik hieronder onder de blauwe balk op ‘Aan de slag met de oefening’